Då jag sedan nåt år tillbaka bor i Chania på Kreta hoppas jag att kunna komma med lite förslag och tips om det är någon som har frågor eller bara lite allmänna funderingar före, efter eller kanske till och med under en vistelse på denna underbara mångfacetterade ö.
Hejsan! Nyligen hemkommen fr Kreta med en önskan om att återvända -07. Jag har börjat dra i olika trådar och spånar i antigen studier, jobb eller ö-luff. Dom två sistnämnda är det jag allra helst vill. Alla tips mottages tacksamt. Skulle behöva ngn att bolla ideer med. Kontakta mig så kanske vi kan byta Msn adress? /Sofie
Hej ! Jag är ny här. Tänkte att man skulle kunna bistå med lite tips när det gäller Grekland ! Jag är vad jag tycker en erfaren Grekresenär. Började resa till Grekland på sena 70-talet. Första resorna var med charter, sen tröttnade vi på daltandet med oss turister. Började med att bara köpa flygstol, och sköta allt annat på egen hand. Detta resulterade i att vi när barnen var utflugna, funderade vi på att åka ner med eget fordon. Med nyinköpt Mc i början på 90-talet ,va man väldigt sugen att dra ner med hojen. Detta gjorde vi fem år på rad... ! Besökte hela fastlandet från Öst till Väst, Norr till Söder . Dessutom alla Öar inom 2-5 timmars avstånd. Numera blir det reguljärt & sista minutenresor, fastlandet är favoriten och då framförallt Peloponissos. Då tänker jag på mest på Mani-området som ligger i söder. Det är en höjdare ! Men oftast hör man att man "måste åka ut på Öarna" Vi har varit på ca:40 st öar ....men, dom finaste pärlorna finns på fastlandet ! Tro mig...! / mvh Tom (som gärna ställer upp med resetips)
Hej Tom! Jag spånar för fullt i att återvända till Grekland nästa år. Jag kommer att resa själv och behöver alla tips och ideer jag kan få =) Funderar på att öluffa. Lite frågor till att börja med då ...
- Hur mkt pengar ska man ungefär beräkna att det går åt per dag. Många räknar m ca 1000 kr om dagen, låter mkt iaf när man inte är på resande fot. Vad kostar ett rum i snitt per dygn? jag vill uppleva olika platser, åker inte får shoppingens skull sas.
- Hur länge brukar folk luffa runt, jag antar att det skiljer sig markant från fall till fall (jag har en ideé om minst 4 veckor, vill dessutom ha god tid på mig) Är Kreta en bra utgångspunkt och fungerar det bra att boka flyget hem på plats nere i Grekland då man vet säkert när man ska fara hem. Kanske blir längre än man tänkt sig el kortare.
- Klarar man sig enbart på eng el rekomenderas en kurs i grekiska (vanligaste fraserna då)
- Är det lätt att skapa sig nya kontakter/vänner ? Är öppen, social och possitiv som person. Har också en vän som gärna vill följa med mig på resan men rent spontant känner jag att man kanske får ut mer av vistelsen helt oberoende av ngn annan och bara göra det som faller just mig in utan att behöva ta hänsyn. Är det säkert som ensamtjej där nere? Kände mig iaf "tryggare2 på Kreta än vad jag gör här hemma i Ua när mörkret faller.
Hej Sofiproppen ! Ang. din kommande Ö-luff ska jag försöka ge några svar på dina frågor.
När det gäller budget, har vi (jag och frun) sedan länge klarat oss på under 1000:-/dag alltså för två . Då fixar vi frukost på rummet. Äter lätt lunch ute ibland , går ut och äter middag på taverna på kvällen inkl. en eller två kannor vin.
Boendet är den största kostnaden när du öluffar . Priserna varierar beroende på när: lågsäsong eller högsäsong, var: populär ö eller mindre populär ö, - och hur: pool, kök etc. Skillnaden mellan öarna kan också skilja sig markant. När färjan lägger till i hamnen står där i regel ett gäng rumsuthyrare och väntar på din ankomst. Snittpris för ett dubbelrum med normal standard är mellan 35 och 50 € under högsäsong (15 juli och 31 augusti) och mellan 15 och 35 € under övriga månader. Rumsuthyraren frågar alltid hur länge du skall stanna och blir det billigare ju längre du stannar. Åker du under lågsäsong och utbudet på rum är stort , bör du pruta på priset !
-"Hur länge brukar folk luffa runt" ? Ja det är ju lite olika , men 3-4 veckor är nog vanligst . Att besöka 4-5 öar under den tiden tycker jag är rätt lagom , då ger man varje Ö en chans . Att ha Kreta som utgång kan säkert funka , men där är rätt begränsat med båttraffik till övriga Öar. ( Tänk på att inrikesflyg är billigt ,ung. samma pris som snabb-båtarna.)
Eftersom vi använder reguljärflyg , är Aten oftast utgångspunkt för oss. I Pireus utgår ju båtar till hela Ö-världen . Ex.vis skall du till Kykladerna , tar man båten till Paros eller Naxos . Därifrån har man hur mycket möjligheter som helst att ta sig vidare till andra Öar ! ( fö är Naxos en av våra favoriter )
Att kunna lite fraser på Grekiska är bra , Grekerna uppskattar det. Men Engelska går alldeles utmärkt . Dessutom är Grekerna lätta att få kontakt med , frågar alltid varifrån man kommer osv... är svaret då Sverige , ja då får du en gillande blick.
Ja , det var några allmäna svar på dina frågor . Hoppas du får en fin Ö-Luff. ( gå gärna in på www.kalimera.se , där finns mycket info om båtluff) / Tom
Fråga: Vad tror du (rent spontant) att börja med Athen som utgångspunkt och arbeta sig ner till Kreta, och väl på plats boka en biljett hem? Jag måste verkligen köpa på mig lite material så man får mer kött på benen, ngt annat att rekomendera än det som finns på kalimera.se att köpa? Tycker jag har ett hyffsat hum om pengar, boende osv av det jag läst mig till nu börjar resten av planerandet.
Hej på er, Jag tycker det är kul att ni intresserar er för vårt lilla forum här på grekland.gr. UNder vinterperioden ligger sidan lite i träda men vi jobbar på vår dynamiska version där alla skribenter och editorer skall komma kunna publicera sina delar helt själva.
Hej, jag har en fråga! Är det någon som varit i Maleme som ligger på Kreta? Jag och min familj ska dit i höst till hotell Louis Creta Princess, Någon som har varit där och vet hur det är? Hur är Maleme? Mycket ungdommar ute? Eller, ja skulle va kul om någon kunde skicka ett brev vad man kan göra där och hur det är. Reseholisten@hotmail.com :) Bamsekramar! / Lovisa